lunes, marzo 11, 2013

de drie waarheden volgens Jorge Bucay

de drie waarheden
Jorge Bucay

Sommige waarheden die hoogstwaarschijnlijk twijfelachtig zijn voor anderen en dat voor mij ook zullen zijn, maar die vandaag, lijkt me zo, de vastheid en de betrouwbaarheid bevatten die de onberispelijke kijk van het gezond verstand biedt.

I. Wat is, is.

De realiteit is niet zoals het mij zou uitkomen dat zij is.
Zij is niet zoals ze zou moeten zijn.
Zij is niet zoals ze me hebben gezegd dat ze zou zijn.
Zij is niet zoals ze was.
Zij is niet zoals ze morgen zal zijn.
De realiteit rondom mij is zoals ze is.

dus: Ik ben wie ik ben.

Ik ben niet wie ik wil zijn.
Ik ben niet wie ik zou moeten zijn.
Ik ben niet wie mijn mama wilde dat ik zou zijn.
Ik ben zelfs niet wie ik was.
Ik ben wie ik ben.

dus: Jij bent wie je bent.

Jij bent niet wie ik behoef dat je bent.
Jij bent niet wie je was.
Jij bent niet zoals het mij uitkomt.
Jij bent niet zoals ik wil.
Jij bent wie je bent.

Dat aanvaarden is je respecteren en niet vragen dat je verandert. De ware liefde wordt omschreven als de ongeïnteresseerde taak van ruimtes te creëren opdat de ander is wie hij/zij is.

II. Niets dat goed is, is gratis.

Die waarheid beleven is voor altijd de kinderlijke idee achterlaten dat iemand me zomaar iets moet geven, omdat ik het wil.

III. Nooit doen wat ik niet wil.

Deze drie waarheden zijn voor mij berg-ideeën, rivier-ideeën, ster-ideeën. Waarheden die waar blijven door de tijd en de omstandigheden heen.

berg-ideeën... om ons huis op een rotsvaste basis te bouwen
rivier-ideeën... om onze dorst te kunnen lessen en op hen te kunnen varen op zoek naar nieuwe horizonten
ster-ideeën... om ons te dienen als gids, zelfs in onze donkerste nachten...

bron: J. Bucay, Cuentos para pensar. 2011, Editorial Sudamericana - www.megustaleer.com.ar
vertaling: Lieve Luykx

No hay comentarios:

Publicar un comentario