sábado, marzo 09, 2013

Besmetten met positieve energie

Als we zonder zuchten zouden opstaan, met de vriendelijke intentie een positieve omgeving te creëren waarin allen van een vreedzame en daarom vruchtbare dag genieten, dan zouden we een creatieve boom beleven die heel wat actuele samenlevingsproblemen uit de weg zou ruimen. Wanneer we ons goed in ons vel voelen, stroomt alles en verkrijgen we betere resultaten. Het gevoel van respect neemt toe want ik ben op mijn gemak met voldoende eigen ruimte om te creëren, en dat wil zeggen dat mijn manier van zijn wordt gerespecteerd.  Jorge Bucay zegt: "ware liefde is de ongeïnteresseerde taak ruimtes te creëren opdat de ander kan zijn wie hij/zij is".
Om mijn batterijen met positieve energie op te laden heb ik veel gehad aan het lezen van zijn boek Cuentos para pensar (Verhalen om na te denken). Ik heb het ontdekt in het huis van mijn Argentijnse schoonzus die in een heel rustig dorp woont dat Oliveros heet. Eigenlijk was de reeks boeken die me tijdens een van de eerste bezoeken interesseerde van haar man. Hij heeft me het boek met verhalen uitgeleend en met dat mooie gebaar heb ik de woorden leren kennen van deze expert in psychodrama, Gestalte therapeut en Argentijnse schrijver geboren in Buenos Aires. Ik zou de volgende tekst op de voorgrond willen plaatsen:

IK WIL (QUIERO), Jorge Bucay


Ik wil dat je me hoort zonder me te beoordelen
Ik wil dat je je mening geeft zonder me aan te raden
Ik wil dat je op me vertrouwt zonder me te eisen
Ik wil dat je me helpt zonder te proberen voor mij te beslissen
Ik wil dat je voor me zorgt zonder me te annuleren
Ik wil dat je naar me kijkt zonder jouw zaken op mij te projecteren
Ik wil dat je me omhelst zonder me te verstikken
Ik wil dat je me aanmoedigt zonder me te duwen
Ik wil dat je me steunt zonder je voor mij verantwoordelijk te stellen
Ik wil dat je me beschermt zonder leugens
Ik wil dat je dichterbij komt zonder me binnen te dringen
Ik wil dat je mijn trekken kent die je het meest irriteren
dat je ze aanvaardt en niet tracht ze te veranderen
Ik wil dat je weet... dat je vandaag op me kunt rekenen...
zonder voorwaarden.

('Miin voorstel over interpersoonlijke relaties, gepubliceerd in het voorwoord van Claudia - 1989' - Jorge Bucay)

No hay comentarios:

Publicar un comentario